Dnes se v médiích objevily informace o zvýšení poplatku za svoz odpadu (popelnice). Předpokládám, že ne všichni vědí, jak to s tímto poplatkem vlastně je. Nebude proto od věci si „v tom udělat pořádek“.
Dnešní články v hlavních médiích na toto téma:
- Komunální odpad bude dvakrát dražší, plánuje TOP 09
- Poslanci plánují zvýšení poplatků za popelnice. Uleví to obecním kasám
- Koalice chystá zdražení poplatků za odpad
Doporučuji si tyto články přečíst, aby bylo jasno, že jejich název přímo neodpovídá tomu, co je v nich uvedeno – ve stručnosti: jde o možnou maximální výši poplatku.
Faktická část
Poplatku za sběr odpadu dává rámec zákon 565/1990 Sb. o místních poplatcích §10b. Říká, kdo má tento poplatek platit, komu se platí a jaká může být jeho maximální výše.
Kdo si těch pár odstavců přečte, tak zjistí že peníze z toho poplatku nejdou státu, ale obecní pokladně a jeho výše je plně v rukou místního zastupitelstva.
Doporučuji se podívat na Materiály zastupitelstva 15.12.2010 (cenzurován), kde je na straně 78 rozpis nákladů na odpad za rok 2009. Každý si může spočítat, že v Rychvaldě se náklady na odpad (v roce 2009) pohybují kolem 900 720 Kč na jednoho občana. Vyhláškou byl poplatek stanoven na hodnotu 492 Kč (maximálně možná výše je 500).
Politická část
Výše poplatku tzv. za popelnice je v rukou zastupitelstva obce – poplatek tedy může být klidně i nulový (viz zmínka o Teplicích v jednom z odkazovaných článků). Navrhovaná úprava zákona (není na škodu si uvědomit, že zatím k žádné úpravě zákona nedošlo – pouze byly představeny některé jeho možné úpravy) má pouze zvednout maximální výši poplatku z 5oo Kč (250+250) na 1000 Kč (250+750).
Je otázkou čistě politickou, jaká má být výše poplatku – zda-li má být nižší než jsou náklady ne srovnatelný. Zde je opět prostor, aby jsme se všichni začali zajímat, jaký postoj k tomuto zaujímají naši zastupitelé.
A jaký je váš názor? Jaký by měl být poplatek, kdo by měl mít slevu, …?
Z materiálu pro zastupitelstvo 15.6.2011, který obsahuje závěrečný účet města, je možné porovnáním s materiály zmíněnými v článku zjistit, jak se změnily náklady na odpad v roce 2010.
Já jsem se dopočítal, že náklady v roce 2010 jsou na 108,6% nákladů roku 2009 (náklady na občana 720.5 Kč) – takže náklady na občana v roce 2010 byly asi 782.5 Kč
V materiálech pro prosincové zastupitelstvo (2011) je návrh ponechat poplatek za popelnice na stejné úrovni – 492,-
To mne už ani neudivuje. Stejně nelze asi stanovit zákonnou hranici. U nás je poplatek za dům, kde bydlím sám, ve výši 1.900,- Kč/rok. A to si nechávám popelnici odvážet jednou za 14 dní. Tak kde je zákonná hranice?? Fandím obcím, které zajišťují odvoz pro své občany zdarma. Takové obce to dělají pro „občany“ a ne jako tento stát a ostatní obce.
Mluvíte mi z duše – taky se přikláním k názoru, že by mělo popelnice hradit město. Nejde ani o to, že to „dělají pro občany“ (jak píšete), ale že si to lidi dávno zaplatili ve svých daních, které se městu přerozdělují (jak moc spravedlivě je jiná věc – viz RUD).
Vytvořil jsem pro vás stránku s informacemi o poplatku za popelnice, kterou se budu snažit průběžně obohacovat o nové a nové informace – Poplatky za popelnice a odpad.
mame chatu v hradistku/pz/ kterou uzivame 4-5 mesicu vroce,v zime neni obzvatelna. poplatek za odpad bzl proti roku 2012 zvysen na 900 kc tj o400 kc, pri tom spolecne kontejnery jsou neustale preplnene. proc mame platit za neco covetsinu roku neuzivame a pri tom platime za oddpadky v miste trvaleho bydliste. neni to neco jako dvoji zdaneni coz je nepripustne?
Bohužel si myslím, že musíte platit … viz zde.
Odstěhovala jsem se z trvalého bydliště,nemám ještě nové. Ze starého jsem se neodhlásila a nevím,jestli mě odhlásila majitelka domu.Potřebuji vědět,jak a kde platit odpad(pokud musím).Bydlím u kamaráda,kde se nemůžu přihlásit k trvalému pobytu. Jak tuto situaci řešit,nepřijde mi pak najednou exekutor ?Děkuji za odpověď
Všechno se točí kolem toho, jak to máte s tím trvalým bydlištěm – budete se na to asi muset zeptat. Zavolat/zajít/napsat na ten původní úřad, jestli jste tam pořád hlášena atd. Vždycky hrozí riziko nějakých nedoplatků, ale když se budete aktivně zajímat, tak to určitě dobře dopadne. Nebojte se zavolat na městský úřad a zeptat se na to bydliště.
Když to nejde jinak, tak můžete být hlášena na radnici – vlastně jako úřední bezdomovec.
Zdravím. Přišel mi účet že mám zaplatit 1000kč za Komunální odpad. Každý rok platím pravidelně 500 kč u pokladny na Úřadu MO Pardubice 1 U Divadla 828 i letos jsem se tam zastavila a zaplatila, dostala jsem doklad o zaplacení od p. pokladní Lenky Kindlové pod č. 5742 dne 2. 6. 2016 jelikož mám zdravotní potíže, tak jsem dočasně u vnuka který je zároveň majitelem bytu .
Zdravím. Dne 2.6.2016 jsem zaplatila Komunální odpad u pokladny pod č. 5742 víše uvedené. Děkuji za vyřízení.
evkasvobodu@seznam.cz