Jak už jsem psal ve shrnutí mého prvního řádného zastupitelstva, tak můj pokus o změnu jednacího řádu zastupitelstva skončil dřív než začal. Mnou navrhované změny se pokusím prosadit v budoucnu.
Aktuálně platný jednací řád si můžete přečíst například v materiálech pro zastupitele – Materiály zastupitelstva 15.12.2010 (cenzurován). Pokud jsem se dobře díval, tak je jednací řád stejný jako ten minulý – takže se vlastně nemuselo nic schvalovat a mohl dál platit ten, který byl odhlasován v minulém volebním období.
Mnou navrhované úpravy jsem zpracoval do následujícího dokumentu (ten obsahuje jak starou část, která je přeškrtnuta, tak nové pasáže, které jsou pro dobrou orientaci červené) – Navrhovaný jednací řád ZM.
Navrhovaný jednací řád jsem poslal již 15.11.2010 radě města i s vysvětlením jednotlivých bodů – pro pořádek je uvedu opět:
- §3 ods.1) – navrhuji, aby se zastupitelstvo scházelo častěji (min. 1 x 2 měs.) – je před námi období schvalování nového územního plánu, kdy častější jednání ZM nebude na škodu a ukáže občanům, že to chceme řešit co nejrychleji a celkově to může pomoci urychlit jednání (méně bodů na programu)
- §3 ods.3) – zveřejňování materiálu pro zastupitelstvo na internetu v předstihu – nevidím důvod, proč by materiály pro jednání zastupitelstva měli mít dopředu dostupné jen zastupitelé, když na jednání mohou občané do těchto materiálu nahlížet. Neprojednávají se žádné tajné informace, …
- §4 ods.4) – jde o nový odstavec umožňující poslat materiály pro zastupitelstvo elektronicky (opatřeno el. podpisem) s tím, že tyto materiály musí být zařazeny. Jedná se o možnost, aby kdokoliv mohl jednoduše předložit zastupitelstvu nějaký návrh/materiál – zastupitelstvo může pochopitelně daný bod „shodit ze stolu“ hlasováním o pořadu jednání pokud by šlo o nějakou „pitomost“.
- §10 ods.2) – zveřejnění písemné odpovědi na úřední desce – pokud je někdo na ZM dotazován a potřebuje na odpověď čas, pak může odpovědět písemně. Jelikož byl dotazován veřejně, tak by i odpověď měla být veřejná a dostupná všem!
- §15 ods.3) – ze zápisu by mělo být jasně poznat, jak který zastupitel hlasoval – v zápisech se toto již uvádí, jde tedy jen o nastavení, že je to povinnost
- §15 ods.4) – pořizování zvukového záznamu ZM – Úvodní úprava řeší jen „technologickou závislost“, aby jednací řád nebyl závislý na existenci magnetofonů. Důležitější je další část, která určuje, že zvukový záznam je přístupný všem a je umístěn na internetových stránkách města. (Jednání je veřejné, tak proč ne jeho záznam).
- §15 ods.6) – zápis již na internetu je, takže jde jen o potvrzení aktuálního stavu
Sami posuďte jestli jsou mnou navrhované změny prospěšné nebo ne. Nikdy jsem se nebránil diskuzi nad jednotlivými body.
V cca 10h jsem poslal městským radním email s žádostí o nové projednání jednacího řádu – text dopisu přikládám:
Dobrý den,
znova se na vás obracím s žádosti, aby byl na příští zastupitelstvo předložen upravený Jednací řád.
Jak jsem uvedl na zastupitelstvu v rámci diskuze – o možnost vznést připomínky jsem přišel (z velké části vlastní vinou a nervozitou, když jsem se více nepral o slovo) a než jsem se vzpamatoval, co se děle, byl jsem započítaný jako PRO.
Mnou navrhované úpravy jednacího řádu jsem vám posílal již 15.11. (paní Machové je posílám až teď – předtím jsem neměl její adresu).
V příloze posílám 2 dokumenty – PDF dokument je aktuální znění jednacího řádu s vyznačenými změnami (staré škrtnuto, nové červeně); DOC dokument je pak už jen nové navrhované znění jednacího řádu.
Moje vysvětlení a pohnutky k jednotlivým změnám:
NÁSLEDUJE SEZNAM PARAGRAFŮ, JAK JSOU UVEDENY V ČLÁNKU
O všech uvedených bodech jsem připraven diskutovat a některé mohou být vypuštěny – ale celkově jde o návrhy směřující k větší transparentnosti jednání zastupitelstva obce. Tyto body se budu snažit prosazovat tak dlouho jak mi jen síly, nervy a odhodlání vydrží 🙂
S pozdravem
Jan Vavříček