Výkup kovů ve sběrnách – když si nevím rady, tak to zakážu

Nemohu si pomoc a musím reagovat na včerejší reportáž v regionálním zpravodajství. Jde o chystaný zákaz výkupu kovů ve sběrnách. K této akci se prý chce připojit i Rychvald!

Nejprve si přečtěte a pusťte tyto články a reportáže.

Chápu, že krádeže „šroťáků“ jsou velmi nepříjemné a mohou způsobit velké škody (mám s tím osobní zkušenost). Ale opravdu je jediným řešením ÚPLNÝ zákaz výkupu kovů? Proč mám jako slušný občan přijít o možnost prodat vlastní kovový odpad?

Pocházím „z baráku“ a vím, kolik takového šrotu se da nashromáždit (staré kusy železa, vyhozené hliníkové nádobí, měď z motorů a traf, …), a pak už nejde o malé peníze … jde i o tisíce korun. A ty mám věnovat jen tak městu?! A město to pak bude prodávat někam dál … umíte si představit lepší místo pro korupci, než prodej cenných věcí, které vás nic nestály?!

Vím, že se s touto situací musí něco dělat, ale řešením NESMÍ být upření možností/svobody slušného člověka. Jsem ochoten přistoupit na omezení – celkem dobře si umím představit situaci, kdy je výkup kovů povolen pouze (například) v sobotu dopoledne a celou tu dobu tam bude policejní hlídka, či někdo pověřený, kdo bude kontrolovat dovážený odpad a případně bude okamžitě kontaktovat policii.

Chraňme si svoji svobodu, své možnosti žít tak jak chceme a nakládat se svými věcmi dle svého uvážení.

29 komentářů u „Výkup kovů ve sběrnách – když si nevím rady, tak to zakážu

  1. Jan Skřížala 28.3.2014 at 09:34

    No já nevím, mi se to zdá jako dobrý nápad. Když jsem byl před pár lety v Kanadě, tak tam se železný odpad odevzdával zcela zdarma (podobně jako u nás třeba stavební suť) do sběrného dvora. Za peníze se vykupovaly pouze plechovky od nápojů, což vedlo k uklízecí „činnosti“ mládeže. Nikde nechyběl kanál, na kolejích byl všude náhradní materiál (šrouby, podložky atd.) a navíc se nikde neválely plechovky od koly a piva. Já bych se toho nebál a jsem jednoznačně pro. Kdo si chce u domu uklidit, ať to železo zadarmo odevzdá do sběrného dvora a je to. Pochybuji o tom, že má někdo doma železa za tisíce. Pokud by se železo nevykupovalo vůbec, předešlo by se právě parazitování určité sorty lidí na všem železném…

    • Jan Vavříček 2.4.2014 at 14:18

      Nevím jestli je Kanada dobrý příklad – je to už dost jiný kus světa (stát s úplně jinou velikostí, historií, zdroji, …) a přístup ke kovům tam může být úplně jiný než u nás – ale mohu se plést.
      Já se jen nechci smířit s tím, že kvůli někomu ŚPATNÉMU mám přijít ÚPLNĚ o nějakou možnost, když zatím nebyly využity další možnosti.
      Kolik sběren bylo zrušeno, protože se u nich našel třeba kanál atd.?

    • Luděk 12.6.2014 at 18:21

      nejde vůbec o zákaz,jde o to že jsou zde jiné vážnější věci,proč se v nich takto nepostupuje tak radikálně,když tento konkrétní zákaz má chránit život,zdraví a majetek,co různí zloději proč nezavřeme banky nikdo by je nevykrádal apod.

    • Luděk 12.6.2014 at 18:51

      nevím jestli by se někdo neměl zabývat tím,že tento zákaz je proti ústavní a protizákonný

      • Jan Vavříček 25.9.2014 at 13:37

        Zákaz na základě vyhlášky je aktuálně opravdu protizákonný – ale vysvětlete to blb… demagogickým populistům. V parlamentu se aktuálně řeší novela zákona o odpadech, kde se tento „zákaz“ taky probírá – uvidíme, co naši zákonodárci vymyslí.

    • Zdeněk Skládal 22.9.2014 at 21:42

      naopak když jste vzpomněli tu Kanadu, dobře, zrušme sběrny kovů. Ale na oplátku tedy nechtějte nekřesťanské peníze za suť z baráku který zboříte, likvidaci plechovek od barev… atd atd…

    • rudolf 24.9.2014 at 21:10

      Stavební sut ty pako je zpoplatněný odpad a nelze jej nikde uložit zdarma. Meleš p……oviny a vubec nevíš co to se ….š za nesmysl. Ty jsi težký magor. A ještě napiš kde to zdarma berou?????? Stavebníci budou rádi.

      • Jan Vavříček 25.9.2014 at 13:35

        Nemyslím, že je potřeba se vyjadřovat tímhle způsobem – až na váš příspěvek je celá diskuze velmi kultivovaná.

  2. Ing.Jan Fajkis 29.3.2014 at 00:16

    Zákaz výkupu želesného šrotu považuji za velice špatný, nebojím se říci velice hloupý, nápad. Je velice dobrým příkladem, jak obec a orgány státní správy, které mají ve své náplni dodržování již platných právních předpisů, chtějí zakrýt především svou nečinnost, jejíž důsledkem je pak skutečnost, kdy se z krádeží kovů stal pro někoho výnosný byznys. A co tedy zakážeme příště? Autobazary, protože še v nich prodávají kradená auta nebo auta s falešnými nebo pozměněnými doklady? Nemocenskou, protože se nedodržuje léčebný režim? Pojišťovny, protože nám tam bují pojistné podvody? A tak můžeme pokračovat dále, protože v každém odvětví lidské činnosti najdeme něco, co lze zneužít. A plně souhlasím s panem Ing.Vavříčkem. Stanovme pravidla pro výkup tak, třeba za přítomnosti orgánu odpadového hospodářství nebo městské policie, aby nebyl opatřením trestán běžný občan, ale ten, kdo ho zneužívá k páchání trestné činnosti. Zákazy totiž vůbec nic neřeší. Slušný člověk se bude chovat slušně vždy a ten neslušný si stejně z nich nebude nic dělat.

  3. Zdeněk Janeček 6.4.2014 at 16:09

    Se zákazem výkupu veškerých kovů od fyzických osob musím souhlasit a podporuji ho. Situace je s ohledem na výkupní ceny těchto surovin neudržitelná. Došlo to již tak daleko, že zlodějské gangy nepracujících občanů přepadávají vlaky se šrotem. Vlezou si do vagónů, ze kterých ve stanici nebo během jízdy vyhazují železo, které následně sesbírají a odvezou do výkupu. Za 1 takovou akci odcizí 1-10 tun. To nejsou pohádky, ale fakta.
    Až bude kov pro tyto zloděje bezcenný, nemusí se nikdo bát, že spadne do nezajištěného kanálu, či že z jeho domu mu někdo sebere okapy.

    • Jan Vavříček 6.4.2014 at 17:24

      Rozumím vašemu postoji, ale já osobně s tímto zákazem nemůžu souhlasit. Nejde řešit tenhle problém plošným zákazem. Zbraně jsou taky nebezpečné, a i přesto má slušný člověk možnost si ji pořídit.
      Navíc když se zatím nevyužili další možnosti … kolik sběren bylo uzavřeno, protože se u nich našly „kanály“, … ?
      Nepochybuji, že se najde nějaký způsob, jak šrot vykupovat i přes případný zákaz … známe českou vyčůranost – a nic se nevyřeší. Jen slušný občan přijde o další kus své svobody.

      • ykslachr 28.4.2014 at 01:43

        Naprosto souhlasím,byl by to jen prostor pro vznik černých sběren a doplatí nato zase jen ti slušní a vlastně to nic nevyřeší.

        • Popelnice 11.6.2014 at 22:03

          ..když už je tady pořád řeč jen o kovovém odpadu, tak je třeba si uvědomit, jaký je rozdíl mezi bezcenným odpadem jako je například stavební suť a cennou druhotnou surovinou jako je železo, kterou pro příště bude bezúplatně a výhradně shromažďovat město a pak ho přeprodávat soukromým odběratelům. Příště ještě zakázat výkup „zlatého odpadu“, protože zlato se taky krade. To teprve bude pro obec kšeft, no ne?

          • Jan Vavříček 12.6.2014 at 06:56

            Přesně tenhle příklad (výkup zlata u zlatníků) jsem taky uváděl na zasedání zastupitelstva 🙂

          • Luděk 12.6.2014 at 18:46

            takových zákonů na kterých se pakuje stát je víc,třeba EKO daň za auta,která přinesla jen to že 50% aut zatížené touto daní jezdí bez přepisu a řádného zaevidování do registru vozidel,další zákon o České komory pojistitelů ,která vybírá pokuty za něco co jste neudělal,chtěl bych vědět kolik politiků z to že takové zákony navrhují a schválí má prospěch,proč policie nekontroluje při zastavení auta jestli mám povinné ručení,myslím že jestli jsem z autem nejel nepotřebuje pojištění,ale musím pracně na dopravku

    • Popelnice 11.6.2014 at 22:11

      ..železniční přepravci nemají škudlit a mají si najmout kvalitní ochranku, pokud dochází k tak masivním krádežím. Na neschopnost policií a potažmo samotných majitelů pak doplácí jednak podnikatelé s druhotnými surovinami a samozřejmě taky ti, kteří svůj zbytkový kov, svůj nikoli bezcenný majetek, chtějí logicky zpeněžit, ne ho zdarma odevzdat jako nějaký desátek..

    • Luděk 12.6.2014 at 18:36

      takže mám na zahradě vrak auta,prodám z něj vše co má cenu,za zbytek karoserie bych dostal ve sběrně asi 2500-3000kč,tak nedostanu nic a ještě ho musím na své náklady odvézt do sběrného dvora,tak tomu věřte že lidi udělají to že odstraní identifikační prvky a hodí to někde do příkopu,jsem zvědav kolik lidí a financí bude potřeba na úklid těchto vraků starých van apod.,místo toho aby se dostatečně vytvořil systém o výkupu,konec konců mají svůj podíl samotní výkupci,tím že vykupují vyloženě podezřelé kovy,je jasné jestliže přijde někdo s kanálem určitě ho nevzal doma aby sám do něj spadl,dále každý si sám musí hlídat svůj majetek,dřív ve vagonech chodila železniční policie dnes tě tam okradou znásilní a nikoho se nedovoláš,ale není nad dobrý zákaz,ať žije demokracie s komunistickým systémem zákazů apod.

  4. dopisovatel 19.6.2014 at 09:00

    No netuším, kdo dostává peníze z prodeje druhotnách surovin, které tam lidi ZADARMO odevzdají. Je to ASA nebo obec. To nevím, ale co vím, je to, že od doby co tady je sběrný dvůr „21. století“ (jak to bylo prezentováno) papír, který separuji vozím do Petřvaldu, kde dostanu sice pár korun, ale nemám pocit, že tak nějak finančně podporuju toho koho nechci. Jó a kdybych měl kovový odpad, tak to udělám stejně a ze stejného důvodu.
    No a jinak je všechno v lidech.
    Když tu byly stará, původní sběrna, tak jsem sám byl svědkem jak opakovaně vyhodil „dodavatele“ kteří nebyli schopni doložit původ a majitele šrotu. Ti ho naložili zpět a odjeli – no a kam do Poruby k Fojtství, kde je sběren hned několik.
    Mám rád systém a pořádek, ale vím že zákazy se toho hodně nedosáhne.

    • Jan Vavříček 9.7.2014 at 12:06

      Vidím to podobně. Když budu mít troje noviny a A4-ku rezavého plechu, tak to asi nechám v tom sběrném dvoře. Ale to se moc neděje – spíš znám situace, že se udělá pořádek a najednou je před vámi metrák papíru a tuna železa … a to už nejsou malé peníze.

  5. Popelnice 21.7.2014 at 06:31

    Nestačím se divit propagandistickému článku místostarosty Sitka na straně druhé Rychvaldského zpravodaje číslo sedm, v kterém se snaží obhajovat radnicí předložený návrh vyhlášky. V něm se mimo jiné dovíme, že mělo být zakázáno prodávat šrot pod hrozbou pokuty. Dovolím si pochybovat o účinnosti takové hrozby pro zloděje. Devíti zlodějům z desíti to stejně projde a z toho posledního, kterého náhodou chytnou stejně nic nedostanou, protože kdo chodí krást železo, obvykle při penězích nebývá. Další věcí je primitivní a snadno prokouknutelný útok na ochranitelský instinkt každého z nás. Jednalo se o větu, že „do nekrytých děr po ukradených poklopech kanalizací MŮŽE SPADNOUT PRÁVĚ VAŠE DÍTĚ“. To je sice pravda, ale víte pane Sitko, že právě vaše dítě může smést opilý řidič a že, na rozdíl od spadnutí do kanálu, takovýmto způsobem umírají lidé(a děti) poměrně často? Co s tím chcete dělat? Zakážete prodej alkoholu ve městě, nebo se z našeho města stane rovnou pěší zóna? Nesmysl, že ano? A přitom stačí VYUŽÍVAT JIŽ EXISTUJÍCÍCH ZÁKONŮ k postihu nejen opilých řidičů, ale mimo jiné i zlodějů kovů. Tak se raději snažte vymyslet jak to provést, jak existující zákony uplatnit a nevymýšlejte další nesmyslné slátaniny.

  6. Jiří 23.9.2014 at 13:27

    Zákaz výkupu druhotných surovin postihne pouze ty slušné výkupny ty se kterými si stát neuměl poradit do ted si s nimi neporadí ani po zákazu. Skončí to tak že tyto nepoctivé výkupny budou otevírat jen zlodějům, nepovedou žádnou evidenci a veškerý šrot skončí v zahraničí. Naše hutě budou kupovat drahé železo a my všichni daleko dražší výrobky. Stačilo by zavřít těch pár špatných výkupen a byl by klid. Samozřejmě chápu že ne vždy se dá poznat co je kradené a co ne ale pardon značka nebo kanál to je snad jasný ne.

  7. Tadeas Gutenberg 7.1.2015 at 19:36

    Hlavně by měli pokutovat odběratelé kteří vykoupí kanální uzávěry kanály samotné a co se týče drážního majetku tak také a dotyčného zavřít bez pardonu.At páni starostové přemýšlí kolik odpadu se bude válet u silnic v lesích a kdo bude platit náklady na uklid.Nikdo jiný než danový poplatník.Žádný starosta ze svého, řekne si já to nařídím a danový poplatník to zaplatí.Takže prosím uvažujte.Pořád meleme o životním prostředí a na druhé straně budem do příkopu,lesů vyhazovat nebo odhazovat staré železo papír plasty a matka příroda se s toho div nepodělá.Ted stojí uklid lesů a veřejných prostor značné peníze,kolik to bude stát potom nesmyslném zákonu.

    • Jan Vavříček 8.1.2015 at 10:47

      Z většinou toho co píšete souhlasím.
      Nechápu, že nefungují „represe“ proti sběrnám. Když je situace tak vážná, tak i ty pravidla musejí být přísná – udělám kontrolu a najdu-li „jen jeden kanál“ tak napařím majiteli mastnou pokutu a na měsíc to tam zavřu + hloubková kontrola z finančáku a spol – třeba.
      Trochu bych se zastal starostů (menších měst) – ty považuji za celkem realistické pragmatiky, kteří ještě používají zdravý selský rozum, protože věci musí fungovat. A nemyslím si, že by nějak ve velkém podporovali ten úplný zákaz. Problem nastává u starostů větších měst, kde už je to spíš politická funkce a starosta je „jako vysoký manager hodně odtržený od výroby“. A tady u Bohumína, kde starosta je i senátor …

  8. Nespokojený Občan 30.3.2015 at 16:28

    Ing. Petr Vícha je velký a „letitý bojovník“ aby jsme vše dávali na sběrné dvory a hlavně
    z a d a r m o.
    Ptám se, proč asi . . . že by malá domů pro kámoše, kde byl nejen v dozorčí radě ?

    1993 – 2005 BM servis, a.s. – statutární orgán
    1993 – 1998 – člen dozorčí rady
    1998 – 1999 – místopředseda představenstva
    2001 – 2005 – člen představenstva
    2001 – 2005 – místopředseda představenstva

  9. Jarka 30.3.2015 at 17:03

    Tento zákon je velice dobrý pro ty, co vykupují. Ve sběrnách vám řeknou, že vám peníze vyplatí hned, ovšem musíte jim z toho nechat 5 – 15 %. Jak kde. Prodávající většinou souhlasí. Tak čemu to pomohlo ?

    • obcan0 30.3.2015 at 18:06

      Máš pravdu jsem pro zpoplatnění uložení ve sběrných dvorech, a né aby to platila obec.

Napsat komentář: obcan0 Zrušit odpověď na komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka