Kauza rezignace – dopis reagující na dění na posledním zastupitelstvu

Před pád dny (nedlouho po konání březnového zastupitelstva) mi přišel dopis od pana Brožíka, který se vyjadřuje k dění na posledním zastupitelstvu a zde probírané kauze rezignace zastupitelů.


Dobrý den pane inženýre.

Na 11. zasedání Zastupitelstva města Rychvald jste společně se zastupitelem p. Kutáčem využili práva iniciace a současně i práva interpelace a dožadovali se doložení vysvětlení o nevymáhání neoprávněně vyplacených odměn za výkon zastupitele, kterému zanikl mandát. Dovolte, abych k tomu, co pak následovalo, uvedl pár svých úvah.

Znění § 331 zákona č. 262/2006 Sb. Zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů hovoří: „Vrácení neprávem vyplacených částek může zaměstnavatel na zaměstnanci požadovat, jen jestliže zaměstnanec věděl nebo musel z okolností předpokládat, že jde o částky nesprávně určené nebo omylem vyplacené, a to do 3 let ode dne jejich výplaty.“ V tomto případě je podle § 76 zákona č. 128/2000 Sb. Zákona o obcích, ve znění pozdějších předpisů, člen zastupitelstva považován za zaměstnance: „Splatnost a výplata odměny členům zastupitelstva obce, jakož i srážky z odměny se řídí právními předpisy upravujícími platové poměry zaměstnanců obcí a zákoníkem práce. Pro tyto účely se odměna členů zastupitelstva obce posuzuje jako plat zaměstnanců obce v pracovním poměru; obec se posuzuje jako zaměstnavatel a členové zastupitelstva obce se posuzují jako zaměstnanci.

Současně v § 3 odst. 2 Nařízení vlády č. 37/2003 Sb. o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů, je uvedeno: „Měsíční odměna členům zastupitelstev nenáleží ode dne následujícího po dni, kdy jim zanikl mandát, anebo byli odvoláni z funkce nebo se vzdali funkce, za jejíž výkon jim byla odměna vyplácena.“ V případě zániku mandátu zastupitelů města Rychvald došlo k naplnění ustanovení § 55 odst. 2 písm. b) zákona č. 491/2001 Sb. o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů, kdy zastupitel předal rezignaci zastupitele a tuto již nemůže vzít zpět.

Dotčení zastupitelé, ale i vedení města, tak podle mne dokázali neznalost elementární legislativy týkající se výkonu funkce zastupitele. Předpokládá se alespoň v tomto rozsahu znalost práv a povinnosti, neboť neznalost zákona neomlouvá a nemůže se proto jednat o případy omylem, v dobré víře pobíraných, odměn ze strany obstoupivších zastupitelů. Tvrzení starostky, že zastupitelé, jimž mandát zanikl, konali v dobré víře, nevěděli, že již zastupiteli nejsou, jsou přinejmenším podivná.

Navíc jste postupovali v souladu s § 82 Zákona č. 128/2000 Sb., když: Člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo

  1. předkládat zastupitelstvu obce, radě obce, výborům a komisím návrhy na projednání,
  2. vznášet dotazy, připomínky a podněty na radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů, na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila nebo zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů,
  3. požadovat od zaměstnanců obce zařazených do obecního úřadu, jakož i od zaměstnanců právnických osob, které obec založila nebo zřídila, informace ve věcech, které souvisejí s výkonem jejich funkce; informace musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.

V § 84 odst. 5 Zákona č. 128/2000 Sb. se hovoří: „Zastupitelstvo obce rozhoduje o zrušení usnesení rady obce, jsou-li mu předložena k rozhodnutí podle § 105 odst. 1.“ § 105 téhož zákona ale zní: „Starosta pozastaví výkon usnesení rady obce, má-li za to, že je nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva obce (§ 84 odst. 5).

V případě projednávání tomu tak nebylo, protože věc nebyla předložena k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva. Podle mého názoru hlasování, které z popudu  starostky následovalo po vaší společné výzvě k předložení zmiňovaných dokladů, nemělo proto žádný význam a starostka se tak nezbavuje povinnosti uvedené výše, naopak postupovala v rozporu se zákonem o obcích.

S pozdravem

Ing. Václav Brožík

2 komentáře u „Kauza rezignace – dopis reagující na dění na posledním zastupitelstvu

  1. M. 3.4.2013 at 19:17

    Pane Vavříček co k tomu dodat?
    Zasedání jsem se osobně účastnil a nelíbilo se mi, jak se paní starostka obhajovala, že přece nemůže znát vše. Když přijde občan na úřad tak slyšíme jen neznalost zákona neomlouvá.
    Paní starostka by se měla zamyslet nad svým jednáním a určitě není v pořádku, že jste se doptával vy, když to bylo zadáno někomu jinému……
    Teď je jen otázka jak se k tomu paní Kapková postaví, když máte v ruce písemné stanovisko, předpokládám, že nadšená nebude a těším se na další zasedání rady města.
    Vám jen děkuji za to, že jste stále v zastupitelstvu, takových jako vás by mělo být více.

  2. Jan Kutáč 3.4.2013 at 22:09

    Dle mého názoru to paní starostce bude vcelku jedno, že pan Vavříček si vyžádal písemné vyjádření……….

Napsat komentář

Jméno *
E-mail *
Webová stránka